Bukan sekadar blog

Berita Utama

Netizen Cina gelar Tunku Azizah ‘nenek sihir rasis’

BANGI – Sebuah halaman di Facebook baru-baru ini dipercayai menjadi medan netizen dalam kalangan orang Cina bertindak biadab menghina Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dengan panggilan ‘nenek sihir rasis’.

Difahamkan, pengguna dikenali sebagai Nengtung Ting mencerca, Tunku Azizah susulan tindakan baginda yang menggunakan tulisan jawi di Twitter sebagai langkah untuk memperkasakan tulisan berkenaan.

“Nenek sihir yang rasis,” kata Ting dalam tulisan mandarin.

Tidak cukup dengan itu, seorang lagi pengguna Yee Nyet Tan mendesak, Tunku Azizah supaya membuat permohonan tulisan jawi dijadikan sebagai warisan.

“Pergilah mohon sebagai warisan, Bodoh!” herdiknya.

Pada masa sama, Mc Tan juga menempelak tindakan baginda dan menggesa supaya tidak memaksa kaum Cina untuk mempelajari tulisan jawi.

“Kalau begitu, suruhlah orang Melayu belajar dengan baik dan hafal. Janganlah paksa orang Cina belajar,” katanya.

“Kenapa anda mahu paksa bangsa lain belajar budaya anda?” soal Leek Hok Hing

Chin Chze Wui yang membalas komen berkenaan berkata: “Untuk asimilasi budayakan semua,”

Terdahulu, Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching dipetik sebagai berkata, pelaksanaan tulisan jawi dalam subjek Bahasa Melayu Tahun 4 di sekolah vernakular hanya boleh dilaksanakan dengan majoriti mudah 51 peratus ibu bapa serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) bersetuju.

Jelasnya, pengajaran tulisan jawi di satu-satu sekolah akan dijalankan jika 51 peratus atau lebih borang yang diterima daripada ibu bapa menyatakan persetujuan.

Sebelum ini, Tunku Azizah juga mempersoalkan sama ada kedudukan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) atau PIBG yang lebih berkuasa untuk menentukan silibus pengajaran tulisan jawi di sekolah vernakular di laman Twitter.

Kenyataan baginda itu turut mendapat kecaman dalam kalangan netizen Cina.

Johnson Chong dengan bangganya menjawab persoalan baginda dengan berkata, bahawa PIBG adalah pihak yang bertanggungjawab memantau pelajaran murid-murid dan bukannya pengajaran tulisan jawi.

“Apa pendapat anda? Kenapa pencapaian akademik orang Cina lebih baik daripada Bumiputera? Kerana PIBG yang berfungsi, bukan jawi,” katanya.

“Lebih baik PIBG yang berkuasa agar pelajar boleh menguasai ilmu baru, lebih mudah bersatu dan pengajaran guru meningkat,” kata Siewwal Wong.

Loading...

4 Comments

  1. Ahmad

    Aku bukan nk bertindak rasis.. tapi banyak generasi baru kaum cina dan india mula menentang dan benci kepada kaum melayu. Dari agama melayui anuti ( islam ), hormat kepada sistem beraja, bahasa warisan hak bumiputra dan perniagaan kaum melayu.

    Kepada Kaum lain minta tolong fikir pnjang atas prbuatan anda, dan fikir secara dalam yg anda berada di mana. Sejarah anda, Status anda, Keadaan anda, Keluarga anda dan Generasi anda seterusnya. Hormat dan memahami adalah kunci kehidupan harmoni, Tindakan provoke anda sebagai berkas ” kaum pendatang” boleh mendatangkan tindakan drastik dari kaum melayu.

    Jika anda tuduh melayu sebagai kaum pendatang juga.. anda kena ingat.. mereka telah menumpahkan darah lawan dari zaman jajahan Bugis ke jajahan british, berbanding kaum lain melayu ada hak kewarganegaraan lebih sikit dari kaum lain keranan peranan mereka dalam membentuk Malaysia lebih bnyak dari kaum lain.

    Jika mereka sekali lagi berjuang dan bersatu, “kaum cina” dan “kaum india” akan dianggap sebagai “kaum penjajah”. Dari sejarah rekod perjuangan kaum melayu- mereka akan sentiasa tentang habis-habisan, demi agam,demi bangsa dan demi negara.

  2. Jgn salah kan nitezen cina2 tg tidak sedar diri tu. Berpunca dari sikap orang melayu sendiri.
    JIKA INGIN BERADA DI ATAS ,KADANG2 KITA TERPAKSA PIJAK ORANG UNTUK NAIK KE ATAS .
    Jika di negara lain ,contoh Indonesia, bangsa septet ni tidak berpeluang until bersuara lebih.
    DI AKHIR ZAMAN INI ,KITA TERPAKSA HADAPI BANGSA YANG SEPET DEMI MEMULIHKAN NEGARA

    • Suri

      Mmg salah org melayu sendiri sehingga dihina oleh bangsa lain. Kita patut cermin diri kita cari apa silap kita sampai org hina kita mcm ni. Kita sibuk berpolitik, sokong parti ni, sokong parti tu, sampai kita lupa siapa yg berkuasa sebenarnya. Klu semua org melayu dan islam di Malaysia ni, benar2 ingat kat tuhan, kita takkan dihina di negara kita sendiri. Ni semua balasan Allah kat org melayu yg dah lupa berdoa minta Allah beri kita ketua2 yg amanah, yg warak, sebab kita pun sama mcm ketua2 yg kita pilih, tak amanah, dan tak warak!!!

  3. Safina

    Admin delete post ni. kalau nk copy paste pun kredit nama writer or company la. Penat2 perah otak lepas tu copy paste mcm tu je.Amboi senang buat duit?? Salah benda ni, langgar law.

Leave a Reply