Ku Lihat Langit Biru

Bukan sekadar blog

Berita Utama

Wanita Muslim di Xinjiang dilarang pakai skirt labuh

XINJIANG – Penindasan terhadap etnik Islam Uighur tidak pernah terhenti, kali ini polis di wilayah Xinjiang bertindak agresif memotong baju dan skirt labuh yang dipakai wanita muslim.

Tindakan itu difahamkan sebagai kempen berterusan menyasarkan etnik Uighur di wilayah itu.

Business Insider melaporkan, wanita muslim dilarang pakaian menutup aurat seperti memakai skirt labuh dan burqa.

Beberapa gambar di media sosial tular menunjukkan beberapa wanita ditahan di tengah jalan, kemudiannya pihak polis bertindak memotong pakaian mereka.

Malah, seorang wanita dalam gambar dilihat masih memakai topi keledar, memberi gambaran seolah-olah polis menariknya ketika dia sedang menunggang motosikal.

Jurucakap Kongres Dunia Uighur, Dilxat Raxit, memberitahu Radio Free Asia bahawa tindakan kerajaan China adalah serangan terhadap wanita Uighur.

“Dalam dunia ini tidak ada kerajaan yang sibuk hendak memotong pakaian wanita. Ini benar-benar tidak masuk akal. Masyarakat antarabangsa tidak boleh membenarkan China memalukan wanita Uighur dengan cara sedemikian,” katanya.

Kerajaan China sentiasa menindas muslim Uighur di Xinjiang, antaranya tidak membenarkan setiap kakitangan, guru dan pelajar berpuasa dan menjalankan sebarang aktiviti yang berkaitan dengan bulan suci ini.

Bahkan, muslim Uighur juga tidak dibenarkan untuk memakai tudung, membela janggut, memakai lambang bulan sabit dan bintang di pakaian atau pengangkutan awam.

Pihak berkuasa turut memasang aplikasi pengawasan pada telefon penduduk dan mula mengumpul sampel DNA, cap jari, imbasan iris, dan jenis darah dari penduduk yang berumur antara 12 dan 65 tahun.

Bukan itu sahaja, mereka juga menghadapai kesukaran untuk mendapatkan passport terutama ketika ingin menunaikan haji.

Lebih teruk apabila kerajaan China yang menentukan imam, bahan ceramah dalam aktiviti keagamaan, tempat untuk diadakan segala aktiviti keagamaan dan versi Al-Quran yang digunakan. – Agensi

Loading...

17 Comments

  1. Udaboi

    SUBHANALLAH
    Semoga saudara saudari kami ini diberi keimanan yg sangat kuat oleh ALLAH swt.

  2. hendra

    dasar cinarezim, junjungan jokowi

  3. WIN

    Semoga China kafir segera dihancurkan pasukan Allah

    • Suksol

      Sesungguhnya Islam tu apabila ditindas, insya allah semakin kuat. Lebih lebih lagi agama Allah yg benar dan diredai Allah. Sesungguhnya hal yg sedemikian ini sebenarnya menguji manusia siapakah manusia yg benar benar bertakwa kpd Allah. Beruntunglah mereka yg mempunyai iman yg kuat dan sanggup bermujahadah di kala datangnya ujian terhadap agama Allah yg suci ini…

  4. muhammad kholik

    jaga perdamain, dan mulut masing2, jangan menyulut api yang bisa membuat suatu pertikaian, saya cina, saya mualaf, kamu win adalah muslim, apa kamu tau arti kafir? jangan mengajari jika iman kamu saja masuk mesjid seminggu sekali. atau sebulan sekali,. karna jika sudah sehari sekali saja maka kamu tidak akan menghina dan menghujat ras yang berbeda, biar lah allah yang menghukum mereka yang menzolimi umat islam. apa kamu tidak percaya kalau allah mampu menghukum mereka?

    • helmy

      Kita berdosa karena turut membantu keuangan negara mereka …

    • Dia minta dengan allah apa salah nya

    • Suksol

      Sesungguhnya Islam tu apabila ditindas, insya allah semakin kuat. Lebih lebih lagi agama Allah yg benar dan diredai Allah. Sesungguhnya hal yg sedemikian ini sebenarnya menguji manusia siapakah manusia yg benar benar bertakwa kpd Allah. Beruntunglah mereka yg mempunyai iman yg kuat dan sanggup bermujahadah di kala datangnya ujian terhadap agama Allah yg suci ini…

    • Irwan

      Muhammad kholik..apanyg anda ketahui tentang kafir.. Coba jelaskan secara terperinci

  5. Tabib

    Siapapun itu,atas nama kafir akan musnah di masa akan datang ini..bangkitlah muslim.
    Kafir.?
    Makan lah taik

  6. helmy

    Kita berdosa karena turut membantu keuangan negara mereka …

  7. fatin

    Allahu .. syukr Allah ltakkan aku b’ada di mlaysia ..smoga Allah mgampuni dosa2 orang islam yg ditindas di sana & mengazab orang2 yg zalim dgn azab yg pedih.. amin ya Rabball Alamin ..

  8. Islam is the way of life

    Kaum yakjuj dan makjuj.

  9. riduan

    camna klu kita paksa cina kat malaysia pakai baju labuh plk….tapi klu islam ditndas maknanya islam makin di minati

  10. Allah sudah tunjukkan dengan peristiwa diHong Kong, dimana bekas wilayahnya dulu kini mohon supaya mengekalkan demokrasi. Apa tindakannya sebagai kuasa besar fahaman komunis. Sejarah negara China amat luas dan kaya dengan dinasti. Zaman berubah. Taiwan juga adalah bekas wilayahnya tetapi dibentuk oleh General Muslim dan ingin bebas dari China. Apakah China mengenepikan hak Islam dan dalam masa yang sama demokrasi untuk mengekalkan fahaman komunis. Ada banyak senjata tetapi pemikiran rakyat sudah berubah. Lihat kebesaran Allah. Isyaa Allah…ISLAM KEMBALI!

Leave a Reply

Theme by Anders Norén