Bukan sekadar blog

Berita Utama

Mula dibuka hari ini, inilah orang pertama yang guna drawbridge Terengganu

“SEJAK malam tadi saya tak tidur semata-mata untuk menjadi orang pertama menggunakan jambatan yang menjadi kebanggaan rakyat Terengganu ini,” kata Wan Amir Asyraf Wan Azman, 25, dari Kampung Kubang Jela, Manir, Kuala Terengganu.

Katanya, sejak kerajaan negeri mengumumkan jambatan berkenaan akan dibuka untuk tempoh percubaan, dia menanam azam untuk mencipta sejarah menjadi yang pertama menggunakan jambatan angkat pertama di Asia Tenggara dan terpanjang di dunia itu.

“Saya sampai di sini 6.15 pagi dan nasib saya baik kerana menjadi yang pertama tiba di laluan menghala ke Seberang Takir,” katanya.

Wan Amir Asyraf yang bekerja sendiri berkata, pembukaan jambatan berkenaan sangat ditunggu-tunggu rakyat Terengganu.

Katanya, pastinya orang ramai tidak melepaskan peluang menggunakan laluan berkenaan sama ada dari Seberang Takir ke Kuala Terengganu atau sebaliknya.

Sempena hari pembukaan, lebih 100 kenderaan berada kedua-dua hala seawal pagi sementara menunggu ia dibuka jam 7 pagi.

Pembukaan sementara jambatan itu adalah untuk pentauliahan dan pengujian prestasi jalan dari sudut koordinasi sistem ‘signalling’ jalan di jambatan dengan sistem trafik di kawasan sekitarnya dan koordinasi sistem penyuraian trafik.

Sepanjang tempoh percubaan hanya kenderaan sahaja yang dibenarkan melalui jambatan berkenaan dan orang ramai dilarang berada di atas jambatan berkenaan untuk merakam gambar.

Orang ramai juga tidak dibenarkan bersiar-siar atau berjalan kaki di atas jambatan kerana secara teknikal, jambatan berkenaan masih dianggap sebagai kawasan pembinaan.

Sepanjang tempoh percubaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan syarikat operator pengurusan jambatan akan memastikan aliran trafik berjalan lancar dan keselamatan pemandu sentiasa terjaga di dalam tempoh pengujian.

Selepas tamat pengujian sistem pada 17 Jun, jambatan itu akan ditutup semula kepada laluan trafik bagi pentauliahan komponen lain dan tarikh pembukaan rasmi jambatan angkat ini yang dijangka Julai nanti.

Loading...

Leave a Reply