Ku Lihat Langit Biru

Bukan sekadar blog

Info

Kenapa lelaki bujang lebih memilih janda untuk dijadikan pasangan hidup?

BANYAK perkongsian dari pihak lelaki mengatakan mereka lebih suka berkahwin dengan wanita yang lebih berumur. Malah, ada di antara mereka yang menyukai bekas isteri orang atau janda untuk dijadikan sebagai pasangan hidup. Agaknya kenapa ya?

Ya, jodoh tetapi ada tak jawapan yang lebih tepat tentang persoalan ini?

Padahal ramai perempuan muda dan cantik-cantik. Anda boleh tengok sendiri anak-anak perempuan sekarang umur sekolah menengah pun dah pandai bersolek bagai, terus nampak matang! Jadi kenapa janda juga jadi pilihan?

Ok, nak tahu apa keistimewaan janda di mata lelaki, cuba semak point di bawah. Mana yang betul dan logik…

1. Kerana janda pandai menggoda

Jangan main-main, janda dah ada pengalaman, tak perlu nak ajar macam mana cara nak goda suami. Kalau dapat yang jenis suka melawa, hari-hari dia bersolek untuk suami!

2. Kerana janda sudah sedia

Dalam segala apa pun mereka dah bersedia untuk fokus dunia rumah tangga. Contoh mudah, bab anak. Tak ada istilah “tak nak anak lagi” sebab mereka lebih bahagia jika lelaki bahagia dengan anak-anak. Asal lelaki bantu dan tak kedekut bab nafkah. Eh!

3. Kerana janda senang kira

Apa masalah pun, mereka boleh tolak ansur dengan suami. Mungkin pengalaman lalu mengajar mereka jadi lebih matang dan tidak berkira dengan suami dalam segala hal.

4. Kerana janda mudah mesra

InshaAllah, mereka lebih pandai bergaul dan bermesra dengan sesiapa pun yang akan muncul. Mereka akan jadi lebih ramah dan tak suka orang pandang rendah padanya atas ‘sejarah lalu’. Jadi, tiada istilah sombong dengan keluarga atau kawan-kawan keluarga belah suami. Automatik dia pandai bawa diri.

5. Kerana janda pandai ‘menggula’

Pernah dengar orang jenis ‘mulut manis’? Ya, selalunya janda pandai jaga hati. Tak perlu bubuh gula, confirm lelaki cair dengar ayat-ayat mulut dari janda!

6. Kerana janda pandai menjaga

Dah pernah kahwin, pastinya golongan janda lebih bijak menguruskan hal rumah tangga. Seharusnya mereka tak akan ulang kesilapan dalam hubungan suami seperti dulu. Nak pergi kerja atau balik dari kerja ada nasi siap lauk bawah saji. Kalau dengan anak dara belum tentu pandai masak ya. Silap-silap bangun pagi pun suami kejutkan. Ops! Hal anak-anak tak yah cakap, mesti terurus!

7. Kerana janda pandai cari rezeki

Bukan nak kata anak dara tak pandai cari duit tetapi pengalaman janda pernah berdiri atas kaki sendiri menjadikan sebab utama golongan janda punya hati kental dua ganda berbanding orang bujang. Paling bagus, kerja apa pun tak kisah janji duit masuk! Mereka dah biasa tak cukup tidur demi anak-anak dan uruskan hal rezeki tanpa seorang lelaki, jadi tak pelik kalau janda lebih ‘win’ bab ini.

8. Kerana janda tahu semua benda

Masa jadi janda, merekalah ibu dan merekalah bapa. Jadi, pastinya mereka terpaksa tahu semua benda walau perkara itu patutnya hanya lelaki yang tahu. Senang nak jawab kalau anak-anak soal. Yang tak ada anak pun, pastinya lebih suka gali ilmu dan usaha sendiri dalam segala bagai hal.

9. Kerana janda pandai jaga body

Mereka cukup menjaga badan mungkin sebab nak nampak cantik walau status janda. Lebih pandai hargai body dan kesihatan untuk elak orang pandang rendah. Haaa… pernah tak berdepan dengan janda yang mahir bab jaga badan? Tergodaaaa….

10. Kerana janda kurang belanja

Maksud belanja di sini ialah perbelanjaan kahwin. Standard anak dara sekarang nilai hantarannya mesti 10 ribu ke atas. Tetapi kalau janda dah tak letak harga mahal-mahal. Mereka lebih pandai berjimat dan target mereka adalah bahagia dan ada masa depan anak-anak.

Jangan marah ya… Inilah jawapan kenapa janda jadi MAHAL! Ada yang tak setuju? Anda boleh beri pendapat sendiri di bahagian komen. Pandangan setiap orang tak sama, tapi jika ada yang setuju dengan point di atas, anda mesti akui!

11 Comments

  1. vahmy

    sebelum di post di periksa dulu kata”nya mas/bak
    mimin

    • Irwan

      Emang kenapa dgn kata2nya? Inikan blog asal malaysia.. Wajarlah itu bahasa mereka

    • Haris Maloko

      Makanya,…anda harus banyak jalan-jalan biar ngerti bahasa orang lain……..

  2. mohd alodat

    no comment

  3. Bob

    Janda insan yang pandai menjaga suaminya ia tidak pernah menolak bila memerlukan

  4. adam

    assalamualaikum…kalau bagi saya.sebab yang ke banyakan janda2 ni.dia akan lebih memahami masalah saya dan dia akan jaga saya semampu yang dia mampu.kerana janda ni tak nak terjadi janda buat kedua kali nya.tapi kalau dapat lelaki macam baang dah ada isteri tapi sebok cari popuan lain lagi.nak tak nak terpakse lah jadi janda 2x

  5. Roger

    Karut… Hakikat mmg ada segelintir obses bini org, atau bekas org punya… Tgk lar ada yg mnjanda bukan sekali tp bbrp kali jika prkahwinan cuma dasar material n nafsu

  6. Amirul

    Terbaik… Sy memang minat janda,

  7. Lauhim

    Karena Janda Pandai Menjepit

  8. dede cahyanto

    janda mang oke…….tiada duanya…………I like janda……

  9. musa bin mohd amin

    Mmg bagus berkahwin dgn janda tapi berbeza dgn balu yg kematian suami sbbnya dia x melalui jerit perit bila di ceraikan….Atas sbb itu mcm2 terjadi cthnya nk MENIKAH tpi tak mau ada ank lgi dgn Suami baru atas alasan dh tua pada hal masih blh beranak lgi jika nk kuatkan ikatan kasihsayang dgn suami baru….klu x ada ank rasanya x lamalh kot jodohnya sbb suami rasa mcm kosong jer….ank merupakan ikatan yg terbaik utk hidup berumahtangga….apa komen anda???

Leave a Reply

Theme by Anders Norén