Ku Lihat Langit Biru

Bukan sekadar blog

Berita Utama

Hua Zong minta Mahathir wujudkan TPM untuk Cina

KUALA LUMPUR – Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Hua Zong) mencadangkan supaya Kabinet baharu yang dibentuk Tun Dr. Mahathir Mohamad mewujudkan satu jawatan Timbalan Perdana Menteri untuk diisi oleh wakil Cina.

Selain itu, Presiden Hua Zong, Tan Sri Pheng Yin Huah turut mencadangkan supaya wakil keturunan Cina dilantik untuk jawatan menteri atau timbalan menteri di beberapa kementerian yang dianggap penting.

Kementerian itu ialah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Kewangan, Pendidikan dan Dalam Negeri.

Hua Zong turut meminta kerajaan mengotakan semua janji pilihan raya termasuk menghapuskan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan tol lebuh raya, serta mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Yin Huah percaya bahawa Dr. Mahathir yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun sebagai Perdana Menteri tidak akan berdepan masalah dalam memimpin negara.

Katanya kepada Sinchew Daily, dengan sokongan tahap “tsunami” yang diberikan rakyat, kerajaan yang dibentuk dipercayai dapat melakukan “sesuatu” dalam negara.

Gabungan Persekutuan Pertubuhan Lembaga Sekolah-Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dalam pada itu juga menggesa kerajaan supaya segera mengiktiraf UEC.

“Kami sedia berbincang dengan pihak berkenaan tentang isu pengiktirafan UEC, peruntukan sistematik kepada sekolah Cina serta masalah lain melibatkan sekolah aliran ini,” kata Vincent Lau, Pengerusi Dong Zong.

Sementara itu, Gabungan Dewan Perniagaan dan Industri Cina Malaysia (ACCCIM) telah menyatakan hasratnya untuk bekerjasama dengan kerajaan baharu bagi mewujudkan suasana mesra perniagaan, mengurangkan kos niaga serta merancakkan kemajuan ekonomi di negara ini.

ACCCIM dalam satu kenyataan memberitahu, ia percaya kerajaan akan melaksanakan lebih banyak dasar terbuka dan adil yang akan memberi manfaat kepada rakyat pelbagai kaum. – MalaysiaGazette

32 Comments

  1. Ahmadov

    Apa….Cina minta wujudkan jawatan TPM ??? Cakap Melayu pun tak reti lagi. Bagi reti cakap Melayu dulu…hahaha

    • Isa hb

      Lee quan yew dulu pun fasih berbahasa melayu kan..

    • Tuan haji Ahmad isham

      Tak paham ker jus soli pasal kerakyatan??? Masih nak kena sekolah Kan semula kerrr? Dah diberi betis nak peha … Ni betul2 melampau

  2. Hasrul

    Tk perlu …biar melayu je menerajui kepimpinan negara..

    • musa bin mohd amin

      Mmg x sedar diri punya Bangsa China…klu negara ln cthnya lndonesia, Australia & ng ln pun mmg x dpt hak langsung cuma Malaysia jer negara aramenerima kehadiran Bangsa kamu tu….TAPI nk mintak mcm2 pulak…mmg hampeih

      • Ingat sekali tergadai amat sukar utk ditebus,pertahankan kedaulatan tanahair kita dr penjajahan komunis baru.jgn sesekali bg muka pada puak mereka.jgn sampai mereka menjadi tuan di tanahair ini,bangkit lh bangsa melayu.kepada pemimpin melayu jgn sesekali lemah hingga menyerah kalah

    • pejuang nusantar

      btl2 bro cina bukan nya boleh percaya nnti kuasa melayu dia orang ambil..jgn bagi tun mahathir..

  3. AzamBading

    Hapuskan sekolah vernakular..titik.

    • Ingat sekali tergadai amat sukar utk ditebus,pertahankan kedaulatan tanahair kita dr penjajahan komunis baru.jgn sesekali bg muka pada puak mereka.jgn sampai mereka menjadi tuan di tanahair ini,bangkit lh bangsa melayu.kepada pemimpin melayu jgn sesekali lemah hingga menyerah kalah

  4. Sudin zakaria

    Itulah pukimak punya cina bangsat ni d negara kita. dah bagi betis nk peha pulok.. esok esok nk semburit buat kunyit pulok.. depa ingat pala bapak depa punya negara ka.. Pueee

  5. Joba

    Bg spore kasi melayu jd tpm
    Baru malaysia on
    Lu ada paham ka

  6. tak payah Cina diberi jwtn TPM….nanti dia naik tocang, klu dia nak jgk dia boleh balik tanah besar China arr!!!!

  7. Sondi

    HUA ZONG ini anak emas BN. Diberi banyak geran dan peruntukan oleh Najib.

    Jgn terperangkap oleh tuntutan Hua Zong seolah-olah DAP yg nak sangat TPM tu. Ini mainan BN la nak lagakan bangsa lain dan menakutkan org Melayu

    • Lt lol Jalil Ithnin tudm B

      Gabubgan persatuan melayu patut mohon pula perkara berikut:
      Ikut perlembagaan Malaysia sepenuhnya.
      PM berkuasa memilih sape Menteri Dan TPM beliau (only Malay)
      SRK Cina Dan Tamil dtutup dan jadikan SRK kesemuanya.
      Lesen kedai ekor ,4 digit,Along semua d tutup
      Org melayu beli barang makan dari ora
      ng melayu sahaja.

    • Loy

      Kau nie apa cerita………orang lain minta kau yg lebih
      Kenapa tuduh BN………
      Tak pandai menari salahkan lantai pulak

    • Pendekar Mustar

      Kenapa tiba2 meroyan ni.. Dah tentu Hua Zhong yg support PH dlm PRU 14 dulu nak lempar najis pada BN pulak

  8. A

    Jangan harap!

  9. Qayyim

    Syabas pengundi PH. Undi anda membangsatkan tuan kepada Tanah Melayu.

    • Rasional

      Wahai pengundi BN dan PH

      1. Pertama sekali, check balik kenapa rakyat (Melayu dan bukan Melayu) hilang kepercayaan terhadap BN. Adakah semua berita itu PALSU semata-mata? Maksudnya, SEMUA sehingga tidak mampu membuka mata sesiapapun dalam kalangan orang BN bahawa FITNAH juga untuk semua hal tersebut. Bagaimana media dikawal dan Tun Mahathir dilayan ketika sebelum berakhirnya pemerintahan. Kita semua sayangkan BN. Aku pun sayang tetapi jika korupsi berterusan dan ekonomi negara dalam keadaan yg menakutkan, dan tiada siapa mampu menurunkan pemerintah tertinggi negara pada masa itu, maka inilah kuasa rakyat. Seandainya kamu sayangkan BN, kamu kena berusaha utk cari punca ketidakpercayaan rakyat dan betulkan sebelum PRU.
      2. Kalaulah pada masa itu, tindakan lebih bijak diambil nescaya pengundi MELAYU akan kekal bersama BN atau PAS. Mengapa undi PH? Sebabnya kita nampak tokoh kepimpinan ada pada TUN dan selama ini pun kita lihat TUN berjuang juga utk orang Melayu. Menteri-menteri yang lain pun sama. Isu JAWI dan banyak lagi menunjukkan ketegasan pemimpin Melayu PH.
      3. MELAYU telah terpisah kerana parti. Memaki hamun kerana parti. Membaruakan orang, menganjingkan orang walhal kalau semua bersatu waktu ini, siapa mereka itu DAP mahupun HUA ZONG? Rakyat bergaduh bermati-matian hendak memenangkan parti politik pilihan masing-masing tetapi adakah itu mampu selesaikan masalah?
      4. Apa kata waktu ini TUN memerintah kita bagi satu semangat untuk TUN percaya dan yakin bahawa ada orang-orang MELAYU di belakangnya tidak kira parti mana sekalipun. Bantu dia sehingga habis penggal ini kemudian kalau nak undi parti masing-masing masa itu terserahlah. Susah sangat ke?
      5. Semakin susah sebenarnya kalau masing-masing selfish dan berlagak sombong. Orang Melayu yang utama sekali kena perjuang Islam. Kalau nilai-nilai Islam tak ada dalam diri, apa lagi yang tinggal kalau bukan perkelahian semata-mata hingga akhirnya kita semua jadi kaum tertindas.

      • admin

        ramai yang pilih PH sebab terpengaruh dgn janji bulan bintang mereka. akhirnya kini semua rasa tertipu, semua rasa dikencing. kalaulah TUN bubar parlimen dlm masa terdekat ni, PH akan kalah teruk. ditambah pula dengan muafakat nasional antara UMNO Pas, itu lebih menakutkan PH..

    • RakyatMalaysia

      Dah Malaysia terima dgn hati terbuka sebagai rakyat Negaraku..dah diberi kebebasan mengamalkan adat n kepercayaan kaum dia..tiba2 nak tuntu macam2 pulak…xsedar diri langsung…baik balik tempat asal la!!! Kita rakyat Malaysia saling hormat menghormati antara kaum, agama dan sama waktu dgnnya…jangan hancurkan perpaduan itu!!!

  10. Jebon

    Oh Malaysiaku….Agong dorang xnak minta nak jadi jugak ke???Dah alang² tu..sekali la jugak minta tu ngan PM.
    Puih!!!Tak sedar diri betul la puak² bangsa ni.Semakin hari dah mula makin nak tunjuk taring…pijak kepala

  11. Sharifah

    Semua jawatan2 tu ada kepentingan. Jgn sesekali. Kalau boleh setakat timbalan pun tgk dulu. Tak minta sesaja tu…pjg akal depa.

  12. Shaifulnizad

    Jangan jadi bodohlah….klu kat spore boleh ke bangsa lain nak minta itu & ini?? Jawatan menteri pun tak dapat apatah lg TPM! Skrg dah mula minta mcm2 pulak?…Harapnya PM dari bangsa Melayu tak jadi bodoh & setuju pulak…..toleransi & hak pasti ada sempadannya…..mana boleh nak sama level dgn tuan tanah!

  13. hassharr

    Sangat sangattttttt tidakkkkkkk setuju ada cina dlm tpm…..sangat tidak setuju….100% tidak setuju…..faham…..Huo zong….kami x setuju faham…

    • Adibahzin

      Bila Anuar naik pasti bg. Punya. Anuar perasan org cina suka dia. Walhal kna kuda je. Sbb2 x sabar2 nk jd PM

  14. Chik

    Nampak sgt nye.. nk PM rasanya nnt rakyat bangkit bersuara… sbb utk lantik PM dari kalangan Melayu..jd TPM pn boley la.. jadikanlah PM boneka asal zahir rakyat nmpk PM itu org melayu..tp dibelakamg tabir????

  15. Buang

    Minta jadi agong la.. barua boleh tolong..

  16. munirah binti salleh

    jangan sampai kami orang Islam minta Hua zhong diharamkan…Ya Allah Engkau Lindungilah Malaysia ini drp mrk2 yg berniat jahat dan berhati busuk…Semoga Malaysia dipimpin oleh para pemimpin yg jujur dan amanah dan yg memperjuangkan agama Islam dan org Melayu khususnya….

  17. Noorizam

    Ddah bagi betis nak peha…. Jangan di harap nanti pihak kepala….. dh untung kerajaan bagi SJK, nk lagi macam2 pulak…. Dasar pendatang Tak tahu di untung….. Mahu jadi TPM… tu Semua ada kepentingan, udang di sebalik Mee.

  18. Misteri Man

    dah mule minta berlebihan..

  19. Borneo

    X abis2 cina ni nk naik kepala..ingat ni Malaysia pukimakbapa dia Pnya ka..

Leave a Reply

Theme by Anders Norén